Cara Berhenti Berpeluh ketiak - Pilihan yang berbeza Dibincangkan

Cara Berhenti Berpeluh ketiak - Pilihan yang berbeza Dibincangkan

Terdapat banyak salah faham sebelum ini tentang berpeluh ketiak bahawa tiada apa yang boleh dilakukan mengenainya. Seseorang yang telah ditimpa keadaan ini terasa begitu tidak berdaya kerana kepercayaan itu. Oleh itu, ia berkurangan kualiti seseorang hidup yang boleh membawa kepada kemurungan, kebimbangan, rasa malu sosial, dan boleh memusnahkan harga diri seseorang. Mereka cenderung untuk menjauhkan diri daripada rakan-rakan mereka dan bukannya untuk muka malu.

Sesetengah orang tidak sedar bahawa ada sesuatu yang boleh dilakukan untuk mengurangkan atau berhenti berpeluh ketiak seperti kebersihan diri dan pemakanan. Menjaga tubuh anda bersih adalah sangat penting untuk kesihatan yang baik dan membantu anda berasa baik tentang diri anda. Ada apa-apa yang berbau lebih baik daripada kulit yang bersih dan baju bersih. Seseorang yang menderita dengan keadaan ini sering kali boleh mendapatkan pakaian mereka kotor dan basah, jadi mereka perlu untuk menukar mereka lebih kerap kerana pakaian mengumpul sel-sel kulit mati, peluh dan kotoran yg tak dpt disebut. Satu bakteria semalaman mula berkembang pada noda ini yang menjadikan pakaian anda berbau buruk pada hari kedua memakainya.

Tidak ada ubat yang khusus untuk menyembuhkan hiperhidrosis. Sesetengah produk over-the-counter mungkin lebih berkesan dengan permohonan yang betul seperti deodoran dan topikal rawatan seperti antiperspirants preskripsi untuk mengubati berpeluh ketiak. Sesetengah ubat telah diberikan yang boleh menghalang saraf, tetapi ubat-ubatan ini boleh menyebabkan mengantuk yang berlebihan. Tetapi bagi sesetengah orang, kaedah ini tidak berkesan.

Untuk merawat hiperhidrosis axillary utama teruk atau ketiak berpeluh teruk yang tidak boleh dikawal, FDA (Pentadbiran Makanan dan Dadah) telah meluluskan penggunaan suntikan botox.

Botox adalah protein yang mengandungi toksin botulinum jenis A yang dihasilkan oleh bakteria Clostridium botulinum. Ini toksin botulinum menghalang saraf daripada berfungsi secara normal dan menghalang ia daripada melepaskan bahan kimia yang dipanggil asetilkolina. Asetilkolina adalah penting untuk saraf untuk berkomunikasi dengan sel-sel otot. Toksin ini menghalang otot daripada menerima rangsangan saraf, dengan itu menyebabkan otot menjadi lumpuh.

Botulinum jenis toksin A adalah sangat berguna untuk mencegah hiperhidrosis, kerana ia memintas isyarat saraf dan mencegah itu kepada kelenjar peluh. Satu dos kecil toksin botulinum telah disuntik ke dalam kulit di ketiak untuk menghentikan pembebasan asetilkolina kimia Rasul dan sementara disekat saraf di ketiak yang merangsang berpeluh.

Suntikan Botox memberikan kelegaan daripada peluh ketiak berlebihan yang berlangsung dari 6 bulan hingga 10 bulan dalam beberapa kes. Walau bagaimanapun, kesan sampingan yang tidak menyenangkan selepas rawatan termasuk suntikan sakit tapak dan pendarahan, berpeluh di bahagian-bahagian lain dalam badan, gejala seperti selesema, sakit kepala, demam, gatal-gatal, dan kebimbangan.

Sebelum suntikan Botox telah ditadbir, pesakit dinilai untuk beberapa sebab-sebab yang mendasari ketiak rasa basah teruk seperti tiroid terlalu aktif bagi membolehkan doktor untuk menangani penyakit serius tanpa memberi suntikan Botox. Diagnosis yang salah boleh membawa kesan yang mungkin berbahaya kepada pesakit. Oleh kerana ini adalah ubat preskripsi ia mesti diberikan hanya oleh pakar perubatan, mahir dalam penggunaan Botox.

Seperti yang dinyatakan di atas, botox adalah gunakan untuk merawat hiperhidrosis axillary utama teruk atau berpeluh ketiak teruk. Keberkesanan dan keselamatannya belum ditubuhkan di bahagian-bahagian badan yang lain yang mengalami peluh berlebihan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar